24.7.07

Statisteista ja mukavista ihmisistä

Edellistä postaustani tuijotellessa mieleeni hiipi taas kerran jostain biisin nimi "Minä en ole mukava mies". Kauko Röyhkääkö? Oli miten oli, en ole mukava ihminen.
Olen miettinyt viime aikoina pitäisikö ryhtyä jotenkin mukavammaksi ihmiseksi. Sellaiseksi joka juttelee ventovieraiden kanssa mukavia vaikka Kuopion torilla, jaksaa aina hymyillä ja josta kenelläkään ei ole kuin hyvää sanottavaa. Olisihan se nyt kivaa kun kaikki muistelisivat minua sitten joskus kun pusken koiranputkea että "olipa siinä mukava ihminen". Toisaalta, mitäpä se minua liikuttaa muistelevatko vai eivät.

Periaatteessa olen ihan peruskiva ihminen. Availen joskus mummoille ovia ja neuvon tietä kysyviä vaikka ketuttaisi kuinka. Pidän kissanpennuista ja muistan lähettää kortteja merkkipäivinä. Mutta kun minä en vaan jaksa olla aina kiltti ja hyväkäytöksinen. Kun nyt vaan maailmassa sattuu olemaan virhe jos toinenkin eikä niihin epäkohtiin kukaan kiinnitä huomiota jos kukaan ei niistä mesoa. Valitettavasti vaan minä olen se tyyppi joka niistä mesoaa ja jota siksi pidetään ärsyttävänä ja hankalana ihmisenä. Älkää käsittäkö väärin, olen kyllä niin hyvinkasvatettu ja hämminkiä välttävä etten uskaltaisi ikimaailmassa esimerkiksi hienoilla illallisilla mitenkään ilmentää julkisesti vaikka sydänkohtaus iskisi koska en halua aiheuttaa "noloa kohtausta".

Koko hillitty käytös murenee kuitenkin hetkessä jos sattuu olemaan ruuhka-aika tai vartti ennen kaupan sulkemisaikaa ja minä paniikinomaisesti etsiskelemässä jotain syötävää. Muut kanssaihmiset muuttuvat välittömästi ärsyttäviksi ihmiskeiloiksi jotka ihan kiusallaan huojuvat edessä kun minä yritän selviytyä esteradasta määräajassa. Joskus olen miettinyt ovatko kaikki kaupassa vailla päämäärää haahuilevat tyypit oikeita ihmisiä vai sittenkin vaan jotain statisteja joita on sijoiteltu ympäriinsä aitouden tunteen luomiseksi (Huu, matrix). Jos näille statisteille sattuu puhumaan vahingossa, ne eivät vastaa koska keskustelua ei ole koodattu niiden ohjelmistoon. Myös HKL käyttää busseissaan statisteja matkustajamäärien normalisoimiseksi ja keskustelujen monitoroimiseksi. Nämä statistit tunnistaa siitä että osa niistä on aina valmiiksi bussissa kun sinne astuu, ja vaikka samalla linjalla matkustaisi useita tunteja myöhemmin takaisin, sama statisti on edelleen bussissa.

Ei kommentteja: